tisdag 23 november 2010

Leaving on a monday

Att tappa bort folk på vägen. Var tar borttappade saker vägen? De stannar antagligen kvar där de lämnades, men när det gäller människor är det svårt att säga. De är varken saker eller stannar på samma ställe särskilt länge. Om alla ändå vore grannar!
Jag har fått några klagomål på hur jag sköter mig som vän. Att jag ibland förväntar mig saker som gör att annan part känner press och att jag ibland inte hör av mig eller svarar på andras initiativ. Jag vet inte om det är en generell iaktagelse och årgärd som behövs eller om jag ska fundera på vad som kan göras i just dessa specifika fallen. För generellt sett är jag sjukt kass på att höra av mig. I vissa perioder hör jag av mig jättemycket, sen går jag som i socialt ide och det går lång tid innan jag åstadkommer ett "Länge sen...". Och ibland känner jag mig svår och trotsig och tänker jag ska väl inte vara den enda som hör av mig. Fast så har det kanske inte varit nu ändå. Jag vet inte. Men det här med tid och att lägga tid på personer. Prioritering och stress och närhet och avstånd. Medel att lösa problem människor emellan såsom sms, brev, mail, serious talks, diskussioner, fighter osv. Jag känner mig lite mentalt.. hm.. käftsmälld. Fast det kan hända att det mest är en försvarsmekanism inför kritik som får mig att känna mig osäker och ansatt.

Men det här med att komma fram till dealer med folk. Gemensamma bestämmelser över hur det ska kunna funka mellan just oss. Det är inte så att jag tar notoriskt avstånd från sånt, bara att jag känner ord som performativa. De gör något med oss, med kontexten. Kär, överenskommelse, förhållande, relation, kärleksrelation, vänskap. Så jag försöker att... samtala om sånt här. Fast när det ska pratas om saker med folk det känns lite sådär svårt kommunikationsmässigt med så blir det svårare. Men jag ska göra det lättare, för allt är i mitt huvud. Där har jag redskap att hantera allt. Ja faktiskt, allt. Jag ska göra en del listor, för sånt gillar jag. Tydlighet, ordning och reda i bland tankar och törnar. Önska mig lycka till. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar